13 Zielonych super mocy Spiruliny


13 Zielonych super mocy spiruliny

Korzyści spiruliny są tak duże, że przyjmowanie jej regularnie, może pomóc przywrócić zdrowe funkcjonowanie i nawrócić Cię na zieloną drogę.

Spirulina to jeden z najbardziej popularnych suplementów na świecie. Niezwykle bogaty w wiele składników odżywczych i przeciwutleniaczy, wpływających korzystnie na ciało i mózg.

Jest organizmem rosnącym zarówno w słodkiej, jak i słonej wodzie. Rodzajem sinic, niebiesko-zielonych mikroalg i może wytwarzać energię ze światła słonecznego podczas fotosyntezy.

Spożywana już przez starożytnych Azteków, stała się popularna, gdy NASA zaproponowała, by uprawiać ją w kosmosie do użytku astronautów. Istnieją dwa gatunki rośliny spiruliny, Arthrospira platensis i Arthrospira maxima. Dzięki badaniom wiemy o jej imponującym profilu składników odżywczych.

1. Super żywność

Ta malutka alga jest pełna składników odżywczych. Jedna łyżka stołowa (7 gramów) suszonego proszku spiruliny zawiera:

Białko: 4 gramy

Witamina B1 (tiamina): 11% RDA

Witamina B2 (ryboflawina): 15% RDA

Witamina B3 (niacyna): 4% RDA

Miedź: 21% RDA

Żelazo: 11% RDA

Zawiera także przyzwoite ilości magnezu, potasu i manganu oraz niewielkie ilości prawie każdego innego potrzebnego składnika odżywczego.

Ponadto ta sama ilość zawiera tylko 20 kalorii i 1,7 g węglowodanów.

W związku z powyższym, spirulina może być jednym z najbardziej pożywnych pokarmów na świecie.

Standardowa dzienna dawka spiruliny to 1–3 gramy, ale stosuje się również dawki do 10 gramów.

Łyżka (7 gramów) spiruliny zapewnia niewielką ilość tłuszczu – około 1 gram – w tym zarówno kwasy tłuszczowe omega-6, jak i omega-3 w proporcji około 1,5–1,0.

Jakość białka w spirulinie jest uważana za doskonałą – porównywalną do białka jaj. Zapewnia wszystkie niezbędne aminokwasy, których potrzebujesz.

2. Może być skuteczna przeciwko anemii

Istnieje wiele różnych form niedokrwistości.

Najczęstszym z nich jest zmniejszenie stężenia hemoglobiny lub czerwonych krwinek we krwi.

Niedokrwistość np. jest dość powszechna u osób starszych, co prowadzi do przedłużonego uczucia osłabienia i zmęczenia.

W badaniu przeprowadzonym u 40 starszych osób z historią niedokrwistości, suplementowanie spiruliny zwiększało zawartość hemoglobiny w czerwonych krwinkach i poprawiało funkcję odpornościową.

Pamiętajmy jednak, że to tylko jedno badanie. Potrzebne są kolejne do weryfikacji przed wydaniem jakichkolwiek rzetelnych stwierdzeń w tym temacie.

3. Sprawna kontrola poziomu cukru we krwi

Badania na zwierzętach łączą spirulinę ze znacznie niższym poziomem cukru we krwi. Istnieją również dowody na to, że spirulina może sprawdzić się u ludzi.

W dwumiesięcznym badaniu z udziałem 25 osób z cukrzycą typu 2, 2 gramy spiruliny dziennie doprowadziły do ​​zmniejszenia poziomu cukru we krwi.

Marker długoterminowych poziomów cukru we krwi (HbA1c – hemoglobina glikowana), spadł z 9% do 8%, co jest znaczące. Badania szacują, że redukcja tego markera o 1% może obniżyć ryzyko zgonów związanych z cukrzycą o 21%.

Badanie to jednak prowadzone było przez zbyt krótki czas by mogło prowadzić do jednoznacznych twierdzeń. Konieczne są dalsze badania.

4. Silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne

Uszkodzenie oksydacyjne może zaszkodzić twojemu DNA i komórkom. Uszkodzenie to może prowadzić do przewlekłego stanu zapalnego, który przyczynia się do nowotworów i innych chorób.

Jest źródłem przeciwutleniaczy, które mogą chronić przed uszkodzeniami oksydacyjnymi. Jego głównym składnikiem aktywnym jest fikocyjanina. Fikocyjanina może zwalczać wolne rodniki i hamować wytwarzanie zapalnych cząsteczek sygnalizacyjnych, zapewniając imponujące działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Ta substancja przeciwutleniająca nadaje spirulinie unikalny niebiesko-zielony kolor.

 Gdzie kupić olejki eteryczne –
Czyste.

5. Może obniżyć poziom LDL (złego cholersterolu) i trójglicerydów

Choroby serca są najczęstszą przyczyną śmierci na świecie. Wiele czynników wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób serca.

Jak się okazuje, spirulina pozytywnie wpływa na wiele z tych czynników. Na przykład może obniżyć całkowity cholesterol, LDL i trójglicerydy, jednocześnie podnosząc HDL.

W badaniu z udziałem 25 osób z cukrzycą typu 2, 2 gramy spiruliny dziennie znacząco poprawiły te markery.

Inne badanie z udziałem osób z wysokim poziomem cholesterolu wykazało, że 1 gram spiruliny dziennie obniżył trójglicerydy o 16,3%, a LDL o 10,1%.

Reklama

6. Chroni „zły” cholesterol LDL przed utlenianiem

Struktury tłuszczowe w twoim ciele są podatne na uszkodzenia oksydacyjne.

Jest to znane jako peroksydacja lipidów, kluczowy czynnik napędzający wiele poważnych chorób. Na przykład jednym z kluczowych powodów w rozwoju chorób serca jest utlenianie cholesterolu LDL.

Co ciekawe, przeciwutleniacze w spirulinie wydają się być szczególnie skuteczne w zmniejszaniu peroksydacji lipidów zarówno u ludzi, jak i zwierząt.

W badaniu z udziałem 37 osób z cukrzycą typu 2, 8 gramów spiruliny dziennie znacznie zmniejszyło markery uszkodzeń oksydacyjnych. Zwiększyły się także poziom enzymów przeciwutleniających we krwi.

7. Może obniżać ciśnienie krwi

Wysokie ciśnienie krwi jest główną przyczyną wielu poważnych chorób, w tym zawałów serca, udarów mózgu i przewlekłej choroby nerek.

Podczas gdy 1 gram spiruliny okazuje się nieskuteczny, wykazano, że dawka 4,5 grama na dobę obniża ciśnienie krwi u osób z prawidłowym jego poziomem.

Uważa się, że redukcja ta jest spowodowana zwiększoną produkcją tlenku azotu, cząsteczki sygnalizacyjnej, która pomaga naczyniom krwionośnym rozluźnić się i rozszerzyć.

8. Może mieć właściwości przeciwnowotworowe

Niektóre dowody sugerują, że spirulina ma właściwości przeciwnowotworowe.

Badania na zwierzętach wskazują, że może zmniejszyć występowanie raka i wielkość guza.

Wpływ Spiruliny na raka jamy ustnej został szczególnie dobrze zbadany. W jednym badaniu przebadano 87 osób z Indii ze zmianami przedrakowymi – zwanymi zwłóknieniem podśluzówkowym jamy ustnej (OSMF).

Spośród tych, którzy przyjmowali 1 gram spiruliny dziennie przez rok, 45% zauważyło redukcję zmian – w porównaniu do jedynie 7% w grupie kontrolnej.

W artykule opublikowanym w kwietniu ubiegłego roku czescy naukowcy zauważyli, że oprócz swojej zdolności do kontrolowania poziomu cholesterolu we krwi „Spirulina jest również bogata w związki tetrapirolowe blisko spokrewnione z cząsteczką bilirubiny, silnym przeciwutleniaczem i środkiem antyproliferacyjnym”.

9. Zmniejsza objawy alergicznego nieżytu nosa i łagodzi problemy z zatokami

Alergiczny nieżyt nosa charakteryzuje się stanem zapalnym w drogach nosowych. Jest on wywoływany przez alergeny środowiskowe, takie jak pyłki, pokarmy czy sierść zwierząt.

Spirulina jest popularnym alternatywnym sposobem leczenia objawów alergicznego nieżytu nosa i istnieją dowody na to, że może być skuteczny.

W badaniu z udziałem 127 osób z alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa, przyjmowane 2 gramy dziennie znacznie zmniejszyły objawy, takie jak wydzielina z nosa, kichanie, przekrwienie błony śluzowej nosa i swędzenie.

10. Może poprawiać siłę i wytrzymałość mięśni

Uszkodzenie oksydacyjne wywołane wysiłkiem fizycznym jest głównym czynnikiem powodującym zmęczenie mięśni.

Niektóre pokarmy roślinne mają właściwości przeciwutleniające, które mogą pomóc sportowcom i osobom fizycznie aktywnym zminimalizować to uszkodzenie.

Spirulina zdaje się korzystna, ponieważ niektóre badania wykazują poprawę siły i wytrzymałości mięśni.

 Ryzykowne olejki eteryczne –
słowo o bezpieczeństwie

11. Wspiera zdrową florę bakteryjną

Gatunki Candida należą do normalnej mikroflory śluzówki jamy ustnej, przewodu pokarmowego i pochwy.

Jednakże bez zdrowej równowagi mikroflory w naszym ciele, w tym równowagi Candida, jesteśmy o wiele bardziej podatni na choroby oraz rozrost niechcianych grzybów.

Przykładowo zespół nieszczelnego jelita i niewłaściwe trawienie są bezpośrednio związane z brakiem równowagi mikroflorowej, a z powodu przejścia na dietę bogatą w cukier i nienaturalne składniki, oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe i nieskuteczne leki przeciwgrzybicze, dało się zaobserwować znaczny wzrost zakażeń drożdżakami.

Wykazano, że spożywanie spiruliny sprzyja wzrostowi zdrowej flory bakteryjnej w jelitach, co z kolei hamuje rozwój Candida. Dodatkowo właściwości wzmacniające odporność, mogą pomóc organizmowi wyeliminować przerost Candida.

12. Zmniejsza prawdopodobieństwo udaru mózgu

Suplementacja spiruliny w badaniach dotyczących redukcji poziomu cholesterolu, obniżyła powierzchnię aorty wewnętrznej o 33 procent do 48 procent, co sugeruje, że może ona zapobiec miażdżycy tętnic i udarowi.

Ważne jest, aby pamiętać, że to badanie kliniczne zostało przeprowadzone na zwierzętach – królikach. U ludzi jeszcze nie wiadomo. Podkreśla ono natomiast, że regularne spożywanie spiruliny może dosłownie odwrócić niektóre szkody wyrządzone przez niewłaściwą dietę. Mona sobie tylko wyobrazić korzyści zdrowotne dla serca, które mogłyby zajść u osób, stosujących zbilansowaną dietę, połączoną z suplementowaniem spiruliny.

13. Możliwa neuroprotekcja przy zaburzeniach funkcjonowania mózgu i poprawie pamięci

W badaniu z 2012 r. Dieta wzmocniona spiruliną podawana szczurom zapewniała neuroprotekcję w modelu α-synukleiny choroby Parkinsona. (α-Synukleina jest presynaptycznym białkiem neuronowym, które jest genetycznie i neuropatologicznie powiązane z chorobą Parkinsona (PD). Co więcej, wydzielana α-synukleina może wywierać szkodliwy wpływ na sąsiednie komórki, w tym zaszczepianie agregacji, a tym samym prawdopodobnie przyczyniając się do rozprzestrzeniania choroby). Nie miało to miejsca w przypadku diety kontrolnej.

W badaniu z 2015 r. u myszy zbadano wpływ spiruliny na dysfunkcję pamięci, przez uszkodzenie wynikające ze stresu oksydacyjnego. Stwierdzono, że Spirulina platensis może „zapobiegać utracie pamięci, prawdopodobnie zmniejszając akumulację białka Aβ, zmniejszając uszkodzenia oksydacyjne i głównie zwiększając aktywność katalazy”.

Oba badania są wstępne i dotyczą zwierząt, ale niosą jakąś nadzieję dla ludzi dotkniętych chorobą Parkinsona, innymi chorobami neurodegeneracyjnymi i problemami z pamięcią.

PODSUMOWANIE

Spirulina to rodzaj sinic – często określanych jako niebiesko-zielone algi – które są niezwykle zdrowe.

To rodzaj niebiesko-zielonych alg, które rosną zarówno w słonej, jak i słodkiej wodzie. Może to być jedna z najbogatszych w składniki odżywcze żywności na ziemi.

Fikocyjanina jest głównym związkiem aktywnym spiruliny. Ma silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Jako składnik zielonych napojów, superfoods, batonów energetycznych i naturalnych suplementów, korzyści zdrowotne spiruliny są tak duże, że przyjmowanie jej codziennie może pomóc przywrócić i ożywić zdrowe funkcjonowanie.

Może poprawić poziom lipidów we krwi, hamować utlenianie, obniżać ciśnienie krwi i obniżać poziom cukru we krwi.

Badania wskazują, że spirulina może obniżać poziom trójglicerydów i „złego” cholesterolu LDL, a jednocześnie może podnosić „dobry” cholesterol HDL.

Struktury tłuszczowe w twoim ciele mogą ulec utlenieniu, powodując postęp wielu chorób. Przeciwutleniacze zawarte w spirulinie mogą temu zapobiec.

Spirulina może mieć właściwości przeciwnowotworowe i wydaje się szczególnie skuteczna przeciwko rodzajowi przedrakowej zmiany w jamie ustnej zwanej OSMF.

Wyższa dawka spiruliny może prowadzić do obniżenia poziomu ciśnienia krwi, głównego czynnika ryzyka wielu chorób.

Suplementy Spirulina są bardzo skuteczne przeciwko alergicznemu zapaleniu błony śluzowej nosa, zmniejszając różne objawy.

Jest badanie sugerujące, że spirulina może zmniejszyć niedokrwistość u starszych osób dorosłych.

Badania dotyczące poprawy wytrzymałości, przy spożywaniu spiruliny, znacznie wydłużyły czas do uczucie zmęczenia.  (28Trusted Source, 29Trusted Source).

Spirulina może zapewniać wiele korzyści związanych z aktywnością fizyczną, w tym zwiększoną wytrzymałość i siłę mięśni.

Niektóre badania sugerują, że spirulina może przynosić korzyści osobom z cukrzycą typu 2, znacznie zmniejszając poziom cukru we krwi na czczo.

Niezbędne są dalsze badania, zanim można będzie sformułować jakiekolwiek zdecydowane twierdzenia dotyczące spiruliny, jednak już teraz warto zainteresować się nią osobiście bliżej i być na bieżąco w doniesieniach z naukowego świata.

Jeśli chcesz ją wypróbować, jest powszechnie dostępna w sklepach i Internecie.

Źródła
ntrs.nasa.gov, ndb.nal.usda.gov, ncbi.nlm.nih.gov, healthline.com, draxe.com

Poprzedni Spikenard - Olejek nardowy ( Nardostachys jatamansi )
Następny Coriander – Kolendra

Brak Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *