7 wskazówek na orientację pozytywną, czyli…


7 wskazówek na orientację pozytywną

Nastaw się optymistycznie i wykorzystaj własny potencjał, by funkcjonować w optymalnym dla siebie stanie teraz i forever, a zwłaszcza by osiągnąć życiowy sukces.

Na przestrzeni ostatnich lat, rozszerzające się podstawy wiedzy w dziedzinie badań psychologii pozytywnej, skoncentrowane były na potencjałach osobowościowych oraz optymalnym funkcjonowaniu jednostki. 

Tako rzecze psychologia:

Wyniki badań wskazują na istotną rolę w ocenianiu siebie samego, swojego życia prywatnego jak i kładzenie nacisku na poszanowanie osobistego dobrostanu, jako wytycznych do odniesienia sukcesu w wielu obszarach funkcjonowania w przyszłości.

Samoocena, zadowolenie z życia oraz optymizm, są w szczególności czynnikami często łączącymi się z liczbą rezultatów wskazujących na optymalne funkcjonowanie jednostki, czyli min. jej dobre samopoczucie w obszarach takich jak kwestie zdrowotne, powodzenie w pracy i pozytywne relacje międzyludzkie.

Te trzy czynniki odnoszą się do trwałości wiedzy osoby o sobie samej, oraz o świecie który znacząco wpływa na uczucia i jej zachowanie, kształtuje teraźniejszość jak i predysponuje jej przyszłe doświadczenia.

Satysfakcja z życia odnosi się do kompleksowej oceny podejmowanych działań oraz nawiązywanych relacji międzyludzkich, które sprawiają że życie jest warte istnienia.

Samoocena wskazuje na powiązanie ogólnie szacunku do siebie i na stopień akceptacji własnej osoby.

Ludzie posiadający samoocenę na wysokim poziomie, podejmują bardziej efektywne działania zbliżające ich do osiągnięcia zamierzonego celu, i są mniej podatni na rezygnację z dążenia do ich zdobycia, w obliczu pojawiających się przeszkód lub przeciwności.

Mają poczucie większej kontroli nad zdarzeniami życiowymi, znajdują się w obszarze mniejszego ryzyka pojawienia się stanów lękowych/niepokoju jak i wystąpienia symptomów depresji. Przy okazji wyniki ich badań dotyczących zdrowia są lepsze.

Optymizm nawiązuje do poglądu dotyczącego  przyszłości i wydarzeń towarzyskich, które będą obfitować w dobre zdarzenia, a te złe pojawią się jedynie w ograniczonym stopniu.

Zadowolenie z życia, samoocena i optymizm, zależne są od nadrzędnego czynnika – mianowicie od sposobu postrzegania świata i mierzenia się z rzeczywistością, które predysponują styl w jakim ludzie konstruują własne doświadczenie i podejmują działania.

Im wyższy masz stopień orientacji pozytywnej, czyli pozytywnego nastawienia, tym lepiej dla Ciebie, ponieważ orientacja pozytywna stanowi silny czynnik prognostyczny w ocenie możliwości wychodzenia z depresji, przeżywania pozytywnych i negatywnych emocji, jakości związków i zdrowia, jak i innych czynników umożliwiających sprawne funkcjonowanie w życiu codziennym – i w szkole i pracy, i w życiu prywatnym. A to wszystko już nawet niezależnie od własnej samooceny, poziomu zadowolenia z życia czy optymizmu.

Ważną rolę odgrywa tutaj udział przeświadczenia o własnej skuteczności, jako część orientacji pozytywnej, i ustawiającej przekonania o własnej efektywności w centrum aktywności człowieka.

Pomaga to ustalić pewne wzorce do kontroli biegu własnego życia i aktywnego udziału w osiąganiu własnego szczęścia.

Postrzegana przez osobę możliwość kierowania i posiadania wpływu, rzutuje na przekonania dotyczące umiejętności radzenia sobie w relacjach międzyludzkich, jak i przyczynia się do orientacji pozytywnej.

Zatem przekonanie o własnej skuteczności w odniesieniu do posiadania wpływu na funkcjonowanie społeczne, mogą mieć znaczący udział we wzmocnieniu orientacji pozytywnej.

Jeśli chcesz być efektywny w myśleniu i być bardziej pozytywny, potrzebujesz konkretnych przykładów, które pomogą Ci być skutecznym w tej aktywności.

Tako przekuć można to na działanie:

1. Rozpocznij dzień od pozytywnej afirmacji

To, jak zaczynasz swój dzień, nastraja Cię na jego pozostałą część. Nawet jeśli zaspałaś, pamiętaj że wszystko ma swoją przyczynę a nowy dzień niesie nowe możliwości, dlatego nie pozwól by Twoja perspektywa świata po wstaniu lewą nogą, nadała negatywny wydźwięk reszcie dnia. Zamiast pozwolić, by to cię zdominowało, zacznij dzień od pozytywnych afirmacji. Porozmawiaj ze sobą na spokojnie, nawet w lustrze, załóż że: „To będzie dobry dzień”, i czerp ze swojego czasu w kolejnych godzinach, to co najlepsze.

 Gdzie kupić olejki eteryczne –
Czyste.

2. Skoncentruj się na dobrych rzeczach, nawet tych najmniejszych

Oczywiście, że w ciągu dnia napotkasz przeszkody na swojej drodze. Trafiając na wyzwania, skoncentruj się na możliwościach jakie niosą, np. stojąc w korku, możesz wysłuchać do końca swojego ulubionego podcastu. Jeśli nie spełnione są jakieś Twoje oczekiwania czy plany z dniem dzisiejszym, pomyśl o alternatywach, możliwościach jakie to otwiera i emocjach związanych z próbowaniem czegoś nowego. Chociażby spróbowanie nowej kuchni świata, gdy stoliki w Twojej ulubionej restauracji są fully booked (wszystkie zajęte).

3. Do trudnych momentów podejdź z humorem

Pozwól sobie na doświadczanie humoru nawet w najbardziej wymagających sytuacjach. Przecież sytuacja w której się znajdujesz, prawdopodobnie przyczyni się do pozytywnych następstw w ciągu dalszym. Jeśli zmagasz się z dużymi i skomplikowanymi sprawami, szukając rozwiązań, i ćwiczysz swój mózg i nabywasz kompetencji na dalszą drogę. Nowe umiejętności pozwolą Ci się rozwinąć, a Ty zawsze możesz w tym trudnym momencie, wyobrazić sobie jakąś absurdalną sytuację, lub zacząć układać w głowie treść bestselerowej powieści.

4. Przekuj porażki w lekcje

Nie jesteś idealna. No sorry, ideałów nie ma. Nie istnieją. Będziesz popełniać błędy i doświadczać niepowodzeń w wielu kontekstach, w wielu zadaniach i z wieloma osobami. Zamiast skupiać się na porażce, pomyśl o tym, co zrobisz następnym razem – zamień porażkę w lekcję. Przemyśl sobie, co mogło być lepiej i jak reagować w przyszłości, żeby iść do przodu z mniejszymi turbulencjami. 

5. Mów do siebie dobrze, nawet w myślach

Negatywne mówienie do siebie, łatwo można przeoczyć a jest ono formą sabotowania samego siebie. Negatywne myśli zamieniają się w zinternalizowane uczucia i mogą utrwalić twoje wyobrażenia o sobie. Kiedy złapiesz się na tym, przestań i zamień te negatywne wiadomości na pozytywne. Daj sobie szansę na spokój i działanie w radości. Przecież ciągle uczymy się nowych rzeczy, nawet popełniając błędy. Próbowanie to ulepszanie siebie, rozwój i postęp.

6. Skoncentruj się na teraźniejszości

Ważna jest ta chwila. Dokładnie ta tu i teraz. I nią się zajmij. W niej bądź. Skoncentruj się na tym indywidualnym momencie. Jeśli rozpamiętujesz niekorzystne momenty lub czujesz lęk, w większości sytuacji okazuje się, że nie jest tak źle, jak sobie wyobrażasz. Większość źródeł negatywności pochodzi z pamięci o niedawnym wydarzeniu lub przesadzonej wyobraźni o potencjalnym przyszłym wydarzeniu. Pozostań w chwili obecnej.

 Ryzykowne olejki eteryczne –
słowo o bezpieczeństwie

7. Otocz się pozytywnymi ludźmi

Otaczając się pozytywnymi ludźmi, usłyszysz pozytywne poglądy, pozytywne historie i pozytywne afirmacje. Ich pozytywne słowa wtopią się i wpłyną na twój sposób myślenia, które następnie wpłyną na Twoje słowa, co popłynie dalej dla dobra kolejnych osób. Znalezienie pozytywnych ludzi do wypełnienia twojego życia może być trudne, ale musisz wyeliminować negatywność w swoim życiu, zanim zacznie Cię pochłaniać. Rób, co możesz, aby poprawić pozytywność innych i pozwól, aby ich pozytywność wpłynęła na Ciebie w ten sam sposób. Nie daj innym wciągnąć się w bagno zgnuśnienia.

Orientacja pozytywna się opłaca, jeśli chcesz z życiem iść do przodu. A dobre nastawienie -im częściej ćwiczysz, tym większe korzyści będziesz mógł osiągnąć. Trzymam kciuki.

Źródła
POSITIVE ORIENTATION: TURNING POTENTIALS INTO OPTIMAL FUNCTIONING Gian Vittorio Caprara Wrzesień 2009, University of Rome, success.com

Poprzedni Clary sage – Szałwia muszkatołowa ( Salvia sclarea )
Następny Przestań się starzeć z mikroalgami – Spirulina i Astaksantyna

Brak Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *