Gdy spanie to wyzwanie – Jesteś położną, smerfem czy pieczesz chleb?


Gdy Spanie To Wyzwanie – Jesteś Położną, Smerfem Czy Pieczesz Chleb

Pracujesz na zmiany i nawet to lubisz ale wykańczają Cię kłopoty ze snem?

A może jesteś młodym rodzicem i Twoje noce bywają koszmarne?

„Pracować musi ktoś, żeby spać mógł ktoś”. Praca na zmiany to coś oczywistego. Kadra służby zdrowia, służy interwencyjne, kierowcy, handlowcy, zakłady produkcyjne. Trzy zmiany – zwłaszcza nocna – może być uciążliwa ponieważ przestawianie swojego funkcjonowania, jest wyzwaniem dla organizmu, zwłaszcza jeśli chodzi o czas odpoczynku jakim jest spokojny sen.

Skutkami takiego trybu życia mogą być rozdrażnienie, bóle głowy, bezsenność lub częste przemęczenie i osłabienie, za czym idzie zmniejszenie wydajności i efektywności w aktywności zawodowej. Coraz więcej dowodów wskazuje też, że rotacyjne nocne zmiany nie wpływają jedynie na zdrowie i bezpieczeństwo pracy, ale także zmniejszają jakość życia po godzinach pracy. Główną tego przyczyną jest nieustanne przestawianie okołodobowemu zegara biologicznego. Te nieuniknione zmiany rotacyjne w wybranych zawodach, nie każdemu będą odpowiadać, i z dużym prawdopodobieństwem u większości będą powodować psychiczny stres.

W badaniach wśród pracowników opieki zdrowotnej – pielęgniarek, wykonano badania i  wykazano że za zmianowym trybem pracy zwiększa się ryzyko wystąpienia depresji oraz zaburzeń snu. Jedno może wpływać na drugie a faktem jest że problemy ze spaniem, deklaruje nawet do 50% osób tego stanowiska służby zdrowia.

W medycynie panuje powszechna zgoda co do tego, że leki nie są najlepszą alternatywą dla bezsenności. Buysse proponuje stosowanie terapii behawioralnych i poznawczych jako priorytetowych wyborów by radzić sobie z problemami ze snem.

1. Gdy Spanie To Wyzwanie – Jesteś Położną Smerfem Czy Pieczesz Chleb

Ponieważ jakoś musimy adaptować się do otaczającej nas rzeczywistości, po wsparcie sięgamy do różnych źródeł. Jednym ze sposobów wsparcia organizmu jest wykorzystanie Power Nap, nawet na przerwie w pracy.

Niektórzy przyjmują leki a nasza inteligencja praktyczna i doświadczenie, kieruje nas również do źródeł alternatywnych, które mogą być wykorzystane równolegle do korzystania ze środków medycznych lub stosowane zupełnie indywidualnie. Są to sposoby alternatywne, zaczynając od muzykoterapii, przez ziołolecznictwo, aż do naszych faworytów  – aromaterapii.

Wykorzystanie tej techniki obejmuje stosowanie olejków eterycznych pochodzący z pachnących roślin, które mogą być wchłaniane do ciała ludzkiego przez drogi oddechowe lub skórę dzięki masażowi.

Masaż aromaterapeutyczny stosuje się jako technikę terapeutyczną z wykorzystaniem olejku eterycznego, który może zostać wchłonięty poprzez skórę do organizmu, co ułatwione jest dotykiem rąk lub narzędziami do masażu.

Okazuje się, że masaż aromaterapeutyczny nie tylko poprawia krążenie, sprawność mięśni, trawienie i funkcje limfatyczne, ale także poprawia samopoczucie i świadomość bycia docenionym, co przekłada się na zwiększenie pewności siebie.

Aromaterapia zastosowana w kilku praktykach klinicznych – Cho i in. – wykazała, że pacjenci którzy z niej skorzystali, zarówno przed, jak i po operacji w porównaniu do pacjentów bez tej techniki, wykazywali niższy poziom lęku i doświadczali lepszego, regenerującego snu.

Ci sami badacze, wykazali również, że aromaterapia poprawiła wyniki kwestionariusza wskaźników jakości snu, Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), u kobiet w średnim wieku aktywnych zawodowo.

Aromaterapia poprawiła również jakość snu i poprawę wyników PSQI u pielęgniarek pracujących na nocne zmiany.

Badanie miało na celu sprawdzenie, czy masaż aromaterapeutyczny mógłby poprawić jakość snu pielęgniarek, które pracują na zmiany, w tym nocne.

W badaniu wzięły udział wyłącznie kobiety pracujące na zmiany, w wieku 20-50 lat, uwzględniono kobiety, które nie były w ciąży ani w trakcie menopauzy. Osoby badane zostały przydzielone do grup z aromaterapią oraz kontrolnej (bez aromaterapii) losowo. Po tygodniu zbierania danych przed wprowadzeniem techniki z użyciem olejków eterycznych, gromadzono dane dotyczące jakości snu, min. przy wykorzystaniu detektora snu.

Grupa korzystająca z aromaterapii była poddana masażowi z wykorzystaniem olejków eterycznych. Masaż trwał ok. 25 minut, po czym osoby mu poddane wypijały szklankę wody i odpoczywały przez kolejnych 30 minut.

Olejkiem wykorzystanym w masażu był olejek z majeranku (Origanum Majorana Sweet) 5 ml, rozcieńczony w oleju ze słodkich migdałów 100ml. Masaż wykonywał doświadczony aromaterapeuta. 

Badanie wykazało, że masaż aromaterapeutyczny jest skutecznym sposobem na poprawę jakości snu (PSQI oraz subiektywna jego ocena przez osoby biorące udział w badaniu) pielęgniarek pracujących na nocne zmiany.

 Ryzykowne olejki eteryczne –
słowo o bezpieczeństwie

Wzięcie pod uwagę masażu aromaterapeutycznego jako pomoc w ramach programu poprawy zdrowia osób pracujących na nocne zmiany, zaleca się szczególnie osobom wymagającym nocnej zmiany jest dobrą opcją łagodzenia zmęczenia i promowania snu.

Oprócz powszechnie stosowanej lawendy, olejek eteryczny ze słodkiego majeranku można dalej badać pod kątem jego działania relaksującego i zasypiającego, ponieważ zawiera on kilka związków które pomagają spać. Należą do nich octan linalilu, który uspokaja emocje, linalool, stabilizujący układ sercowo-naczyniowy i relaksujący ciało, monoterpeny (takie jak a-pinen, ypinen i p-cymen), które działają przeciwzapalnie oraz łagodne właściwości przeciwbakteryjne i terpinen-4-ol, który pomaga rozszerzać naczynia krwionośne i regulować układ nerwowy.

Ono (2000) wskazał, że lawenda, rumianek rzymski, olejki neroli, pomarańczy, rozwar wielokwiatowy, szałwia i majeranek są stosowane, aby wesprzeć zdrowy sen ze względu na ich wpływ na mięśnie.

Tang i Tse odkryli, że aromaterapia może zmniejszać negatywne emocje u osób starszych z przewlekłym bólem, co również może mieć znaczenie przy odpowiednim spaniu. Sen jest ogromnie istotny, o czym wspominamy i będziemy przypominać. Regeneracja organizmu nie może być pomijana, zwłaszcza w obliczu wpływu niedoboru odpoczynku na funkcjonowanie i stan mózgu.

Dbaj o siebie.

Źródła
goodmedicine.org.uk, consultgeri.org, ncbi.nlm.nih.gov, onlinelibrary.wiley.com

Poprzedni Cinnamon Bark – Cynamon ( Cinnamomum zeylanicum )
Następny 12 tygodni do talii osy czyli nowa Ty na wiosnę

Brak Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *