Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne?


Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne

Czy to możliwe żeby zawartość Twojego żołądka była odpowiedzialna poniekąd za stan Twojego umysłu?

Są takie przesłanki, a według naukowców, możliwe jest złagodzenie objawów zaburzeń psychicznych, poprzez kontrolowanie populacji bakteryjnej przewodu pokarmowego.

Zaczynając od tego co mieszka w Twoim przewodzie pokarmowym, można sprawdzić jaki jest stan Twojego zdrowia, zaczynając od problemów skórnych do tych związanych z nadmierną wagą. Ponadto można pójść o krok dalej, i przenieść się w obszary układu neurologicznego. Za wymienione problemy zdrowotne odpowiedzialna bowiem może być różnorodna populacja bakterii żyjących w przewodzie pokarmowym, czyli mikrobiom.

1. Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne

Jak to jest ze sobą powiązane?

Twój mikrobiom to tysiące bakterii i „pożytecznych” i „złych”. Zazwyczaj żyją one sobie w równowadze, przy czym prym wiodą te „dobre”, nie pozwalając na przerost tych „nieodpowiednich” . Tutaj pojawia się bardzo ważna kwestia – jeżeli wykazuje się, że istnieje potencjalna szkoda związana z brakiem równowagi w mikrobiomie i przerostem niezdrowych bakterii, która może powodować stany zapalne i przepuszczalność jelit – to czy przerost jest spowodowany zaburzeniem zdrowotnym, czy zaburzenie przerostem?

2. Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne

A jaki to ma związek z mózgiem?

Coraz więcej uwagi zwraca się na powiązanie przemian mających miejsce w mikrobiomie, z problemami zdrowia psychicznego, jak zaburzenie afektywne dwubiegunowe, obniżony nastrój czy nawet schizofrenia.

Naukowcy spekulują, że każde zakłócenie normalnej, zdrowej równowagi bakterii w mikrobiomie może spowodować nadmierną reakcję układu odpornościowego i przyczynić się do zapalenia przewodu pokarmowego, co z kolei prowadzi do rozwoju objawów choroby, które występują nie tylko w całym ciele, ale także w twoim mózgu.

System połączeń i komunikacji między przewodem pokarmowym a mózgiem nazywany jest „osią jelitowo-mózgową”,  a dokładniej: osią mózg-jelita-mikrobiota. Jest to dwukierunkowy szlakiem komunikacyjnym obejmującym mechanizmy neuronalne, endokrynne i immunologiczne.

Niektórzy badacze przypuszczają, że infekcje występujące we wczesnym okresie życia mogą negatywnie wpływać na błonę śluzową przewodu pokarmowego, zaburzając aktywność na osi jelito-mózg, zakłócając tym prawidłowy rozwój mózgu. Błonę śluzową można również przeobrażać na niekorzyść na inne sposoby, na przykład poprzez wybór nieodpowiedniej diety, stosowanie antybiotyków, radioterapię, i chemioterapię.

Jakie działania są w Twojej mocy, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że wszystko będzie w porządku?

Do przywrócenia i utrzymania odpowiedniego mikrobiomu i wsparcia dobrego ogólnego stanu zdrowia, niezbędne jest zadbanie o równowagę na korzyść pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym.

W pierwszej kolejności, powinien nastąpić wybór dobrze zbilansowanej diety, zawierającą żywność, z pre- i probiotykami. Pokarmy probiotyczne, to te zawierające pożyteczne, żywe bakterie, a prebiotyki zawierają substancje, wspomagające wzrost tych pierwszych. Poprzez wsparcie zdrowia mikrobiologicznego, pomagają uzyskać mikrobiomowi jelitowemu, pożądany stan.

3. Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne
4. Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne

Jaka to żywność probiotyczna

Łatwo dostępne probiotyki, dostarczające różnych ilości pożytecznych żywych bakterii, to min. takie, które rosną podczas dokładnie kontrolowanych procesów fermentacyjnych. Niektóre z nich są powszechnymi potrawami i warto uwzględnić je w diecie.

Znajdziesz wśród nich: jogurt naturalny, kefir, świeżą kiszoną kapustę, kimchi, kombucha, ocet jabłkowy i miso. Ich probiotyczne działanie, jest niszczone przez gotowanie, przetwarzanie lub konserwowanie w wysokich temperaturach. Kapuśniak i ogórkowa, odpadają.

Jaka to żywność prebiotyczna?

W przeciwieństwie do żywności probiotycznej, żywność prebiotyczna nie zawiera żywych organizmów. Przyczynia się ona do zdrowia mikrobiomu, ponieważ zawiera niestrawne włókna, które fermentując w przewodzie pokarmowym, są tam spożywane przez bakterie probiotyczne i przekształcane w inne zdrowe substancje.

Wśród pokarmów prebiotycznych, znajdziesz: karczochy, pory, cebulę, czosnek, cykorię, kapustę, szparagi, rośliny strączkowe i owies.

5. Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne
 Ryzykowne olejki eteryczne –
słowo o bezpieczeństwie
6. Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne

Suplementy handlowe

Szczerze, trudno tutaj podjąć wystarczająco dobrą decyzję, co do ich stosowania. Chociaż wykazano, że suplementy probiotyczne łagodzą objawy depresji, lęku, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych i innych stanów psychicznych i neurologicznych, ich stosowanie zawsze należy omówić z lekarzem.

Obecnie nie ma standardowych zaleceń, są dopiero na etapie ustalania, który gatunek bakterii lub kombinacja gatunków czy dawek i sposobu dostarczania, jest najbardziej skuteczna, w leczeniu określonych objawów i utrzymaniu ogólnego stanu zdrowia.

Dodatkowo nadal nie jest jasne, czy lub w jaki sposób jakakolwiek kombinacja bakterii w suplemencie może zakłócać inne leki lub inne aspekty zdrowia. W związku z powyższym, dostarczanie sobie tych substancji wraz z naturalnym pokarmem, zdaje się zdecydowanie bardziej racjonalną opcją wsparcia organizmu.

7. Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne

Przeszczep drobnoustrojów

Choć istnieje jeszcze jedna opcja, w której pobiera się mikrobiom z kału osoby zdrowej i przeszczepia go do jelita osoby z problemami zdrowotnymi, mimo pozytywnego wpływu tego sposobu na schorzenia żołądkowo-jelitowe, jest zbyt wcześnie by odnieść to do wsparcia terapii w przypadku objawów psychicznych.

Co nam daje taka wiedza?

Przede wszystkim niesie nadzieję, że można mieć jakąkolwiek decyzyjność, dotyczącą swojego psychicznego dobrostanu, korzystając z łatwo dostępnych produktów na każdą kieszeń.

Nadzieje i pozytywne myślenie, zawsze posuwa nas o krok do przodu.

Tymczasem by zawarte tu kwestie zostały dokładnie potwierdzone, niezbędne jest kontynuacja badań.

Wstępne wyniki badań przedklinicznych, potwierdzają tę teorię, niniejszym w oczekiwaniu na rzetelne i mocne dowody, że osoby z dysfunkcjami neurologicznymi mogą naprawdę skorzystać z probiotycznego lub „psychobiotycznego” leczenia zaburzeń zdrowia psychicznego, oraz jak najlepiej zastosować te metody leczenia, warto zaopatrzyć się w dobrze znane nam kiszonki i pamiętać o regularnym zjadaniu wyżej wymienionych warzyw.

Z pewnością dużo dobrego wniesie to dla naszego mikrobiomu.

Źródła
fpn.ipin.edu.pl, sciencedirect.com, jneurosci.org, ncbi.nlm.nih.gov

Poprzedni Odżywianie – Ciało - Umysł
Następny Ginger - Imbir ( Zingiber officinale )

Brak Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *