Jawna Prawda – Nie zapychaj się Syfem


Jawna Prawda Nie Zapychaj Się Syfem

Mądrze rządź swoim hajsem i nie zapychaj się szajsem.

Ile razy będąc na zakupach, gapisz się w półki pełne wyboru, gdzie kolorowe mieniące się papierki, jak na stoisku podczas odpustu kuszą wzrok, bo to „oczy jedzą”, zwłaszcza jak do sklepu idziesz głodny. Cały sztab psychologów stosuje socjotechniki żeby dodać pociągający aromat świeżo pieczonego chleba, czekoladowego ciasta i doskonałej wanilii która dodatkowo wpływa na Ciebie relaksująco. Jednym słowem jesteś gotowy na zakupy, podążając za wskazówkami podprogowo działających socjotechnik.

Wielokrotnie po dniu przypływu gotówki, zahaczamy o sklep żeby w koszyku umieścić żywność dla siebie i swojej rodziny. Jeśli idziesz tam z latoroślą to w zasadzie biada Ci człowieku. Sygnały wzrokowe rozpędzają niepohamowane i niekontrolowane rządze młodego konsumenta. Dla świętego spokoju na pytanie „Czy mogę?”, kiwasz głową i pchając przed sobą wózek, powtarzasz sobie w głowie „następnym razem”, zakładając że ruszysz ze skrzyżowania, skręcając w drogę lepszych wyborów i zdrowego życia. Tyle że mijają kolejne miesiące, a Ty zdrowotnie zamiast iść do przodu to się cofasz. Jedyne na plusie to być może Twoja waga i postęp w złych nawykach żywieniowych podopiecznych. Pasuje ci to?

Wiem, że dużo wiesz. Czytasz, oglądasz. Informacje dostępne wszak są wszędzie. Świadomość eko wyskakuje niemalże z Twojej lodówki. A co tak naprawdę do niej po wspomnianych zakupach wkładasz? Przekładasz wiedzę na działania? Czy tylko biernie obserwujesz świat i swoje coraz częstsze problemy zdrowotne?

Każdego dnia rodzą się nowe trendy w każdej dziedzinie, a jednym z nich jest żywienie. Żyjemy w epoce, w której jesteśmy bardziej świadomi i informowani o szkodach, jakie mogą powodować niektóre produkty żywnościowe lub chemiczne. Zaczynamy poważniej traktować odżywianie.

Wiele produktów spożywczych sprzedawanych w supermarketach, zwłaszcza żywność pakowana, zawiera konserwanty, dodatki, tłuszcze nasycone i inne szkodliwe elementy.

A jemy żeby żyć, dlatego naszym celem jest spożywanie prawdziwej żywności (co oznacza żywność nieprzetworzoną) i spożywanie nie więcej niż 10% przetworzonej żywności lub idealnie, jej całkowite usunięcie. Wydaje się to łatwe, ale tak nie jest. Wiele produktów, które możemy znaleźć w zaufanych supermarketach, które wiele razy określa się jako „bez dodanych cukrów” lub „zdrowych”, może zawierać inne składniki szkodliwe dla naszego zdrowia.

Prawdziwe jedzenie zawiera nieprzetworzone produkty spożywcze, takie jak owoce, kasze warzywa i mięso nie przetworzone chemicznie.

Nie jest łatwo wykluczyć żywność całkowicie przetworzoną i nie musi to być Twój cel. Podobnie jak wszystko, co nas otacza, kluczowy jest umiar, co oznacza, że ​​ważne jest, abyśmy zdawali sobie sprawę z tego, co reprezentują niektóre produkty spożywcze i że wiemy, że musimy je jeść z umiarem, abyśmy mogli świadomie wybrać swoje zdrowie. Przecież masz na to wpływ.

Naucz się interpretować i czytaj etykiety produktów. Jesteśmy zwolennikami kupowania żywności nie pakowanej w plastik. Nie zawsze jeszcze nam samym się to udaje ponieważ nawet ser kupowany na wagę, umieszczany jest zabezpieczającym go opakowaniu, i nie można czasem tego przeskoczyć z uwagi na środki ostrożności by produkt nie został zanieczyszczony np. patogenami z niedoczyszczonego własnego pojemnika (Pani w sklepie nie sprawdzi czystości naszego pojemnika).

Etykiety jeśli nie widoczne na produktach kupowanych bez opakowania, powinny być dostępne u obsługi danego działu.

Pozostałe, skład widoczny na opakowaniu. Swoją drogą pakowanie 5 plasterków sera w grubą folię to porażka.

Jak rozszyfrować skład:

Etykieta produktu zawiera informacje dostarczone przez producenta i pozwala konsumentowi zdecydować, czy go kupić, czy nie. Czynnikami, które należy ocenić, aby wiedzieć, czy żywność jest zdrowa, są: składniki i informacje o wartości odżywczej. Informacje o żywności przekazywana konsumentowi, powinna zawierać: wartość energetyczną, tłuszcze ogółem, tłuszcze nasycone, węglowodany, cukry, białko

1. Jawna Prawda Nie Zapychaj Się Syfem

Jak wybrać dobry produkt w supermarkecie na podstawie etykiety?

Reklama – „Produkt Ekologiczny”

Nie daj się ponieść reklamom, kolorom, dużemu drukowi, zwróć uwagę na mały, często najtrudniej dostępny mały druk. Przemysł spożywczy gra z wielką przewagą i wykorzysta na pierwszym planie to, co Cię interesuje, abyś nabył produkt ( gratis, extra, 100% satysfakcji ). Uważaj również na produkty oznaczone jako te o niskiej zawartości cukru, 0% tłuszczu lub produkty „naturalne”.

Łatwo wówczas zaufać a może okazać się, że to tylko strategia przemysłu spożywczego i nazwa „produkt ekologiczny” odnosi się jedynie do głównego składnika, pochodzącego z gospodarstwa które ma certyfikat. Nie oznacza to, że produkt jest wolny od szkodliwych, syntetycznych dodatków. Tak samo jak to, że „produkt nie zawiera konserwantów”, na etapie tworzenia go może faktycznie tak jest, natomiast zastosowane półsurowce jak pulpa owocowa czy koncentrat soku już są nim wypełnione po brzegi.

Składniki

Pojawią się w kolejności od najwyższej do najniższej ilości obecnej w produkcie. Jakość składników decyduje o jakości produktu. Jeśli w czekoladzie mlecznej na pierwszym miejscu listy składników widnieje cukier albo co gorsza jego zamiennik syrop glukozowo-fruktozowy, to raczej produkt poza zaspokojeniem kubków smakowych, niewiele dobrego wniesie odżywczo dla Twojego organizmu.

2. Jawna Prawda Nie Zapychaj Się Syfem

Cukier

Ważne jest, aby wiedzieć, jak odróżnić dodany cukier (pojawia się na liście składników) od tego, który jest naturalnie obecny w żywności. Ogromne ilości cukru znajdziesz w wodach smakowych, sokach przecierowych dla dzieci czy ketchupach. Biały cukier zakłóca działanie trzustki, zaburza trawienie i wpływa na Twój mózg, powodując uzależnienie. Pamiętaj, że cukier ma kilka nazw (dekstroza, syrop, melasa, sacharoza itp. Wstępują również zamienniki cukru jak wspomniany syrop glukozowo-fruktozowy, który chociażby zwiększa apetyt).

Tłuszcz

W odniesieniu do tłuszczów jakość (pochodzenie tłuszczu) jest ważniejsza niż ilość. Unikaj żywności zawierającej rafinowane i / lub uwodornione tłuszcze w swoim składzie. Na śniadanie w kawiarni kawa z bitą śmietaną z puszki, tortilla albo kawałek ciasta z margaryną. Wszędzie uwodorniony lub częściowo uwodorniony tłuszcz palmowy. Smacznego, choć serio tego nie chcesz zjeść.

3. Jawna Prawda Nie Zapychaj Się Syfem
4. Jawna Prawda Nie Zapychaj Się Syfem

Sól

Przemysł spożywczy wykorzystuje jej nadmierną ilość do poprawy smaku żywności. Uważa się, że spożycie 5 g soli dziennie (dotyczy to zarówno tej którą sami dodajemy, jak i tej która już w żywności jest) jest bezpieczne dla zdrowia człowieka. Niestety jak pokazują badania Instytutu Żywności i Żywienia, statystyczny Polak zjada praktycznie trzykrotnie więcej, a za tym idzie zatrzymanie wody w organizmie, przez to nadciśnienie i zwiększone ryzyko wylewów do mózgu, czy zwiększona ewentualność chorób neurodegeneracyjnych. Nie daj się zwodzić!

Kalorie

Zanim zastanowimy się nad kalorycznością produktu, musimy ocenić, skąd pochodzą jego kalorie. Czy składniki są wysokiej jakości i dostarczają składników odżywczych? A może jest to produkt o niskiej gęstości odżywczej? (Cukier 100g – kcal) Jeśli kalorie idą w parze ze składnikami, to zakup ma sens. Jeśli nie, odłóż na półkę.

5. Jawna Prawda Nie Zapychaj Się Syfem
6. Jawna Prawda Nie Zapychaj Się Syfem

Dodatkowe śmieci, które sobie fundujesz

Im mniej tym lepiej.

Substancje konserwujące i poprawiające smak oraz aromat.

Aromaty, najczęściej syntetyczne dodatki wyprodukowane w laboratorium, to nie żywność a sztuczny twór, np. wanilina – syntetyczny składnik cukru wanilinowego. Chcesz go wprowadzać do organizmu? Jest tyle wspaniałych przypraw, ziół, suszonych warzyw i owoców, którymi można wzbogacić smak potraw i napoi. Odkrywaj żywą żywność. Alergicy, osoby cierpiące na różnego rodzaju schorzenia przewodu pokarmowego oraz wykazujące nietolerancję na niektóre składniki żywności powinny maksymalnie ograniczyć spożycie produktów zawierających substancje dodatkowe.

 Ryzykowne olejki eteryczne –
słowo o bezpieczeństwie

Glutaminian sodu dla wrażenia pełniejszego, lepszego smaku, znajduje się nawet w herbacie, jogurtach, sosach… może prowadzić do powstawania i zaostrzenia się chorób związanych z układem nerwowym – min. depresja, obniżenie sprawności intelektualnej, nawet chory Alzheimera.  

Konserwanty

Przykładowo Azotyn Sodu E250, znajdujący się w wędlinach. Może być odpowiedzialny za zawroty i bóle głowy, mdłości i wymioty, jest potencjalnie rakotwórczy. Czy Babcia nie podaje smakołyków Twoim Dzieciom? E250 jest niedozwolony dla Dzieci poniżej 6 mca życia, i choć ich dieta dopiero jest rozszerzana, czy podajesz wędlinkę ze sklepu swojemu 2 latkowi?

Zwracaj uwagę ile tego typu produktów zjadasz i dajesz swoim bliskim. Opakowania możemy założyć zawierają normy dopuszczające produkt do sprzedaży. A wiesz jaka jest ilość substancji które wprowadzasz do organizmu? I jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi chemicznymi, syntetycznymi składnikami?

Aby wiedzieć, czy produkt jest zdrowy, zawsze analizuj listę składników. Początkowo może to być wyzwanie pochłaniające czas, ale z jego upływem znajdziesz najbardziej satysfakcjonujące Ciebie produkty by wrzucać do koszyka to co naprawdę warto. Podziękuje Ci portfel, ciało, a świadomość że masz na to wszystko wpływ dodatkowo wesprze w słuszności własnych podejmowanych decyzji.

7. Jawna Prawda Nie Zapychaj Się Syfem

Zdrowa żywność jest dostępna w przystępnych cenach.

Na ich bazie można skomponować wspaniałe odżywcze posiłki. Przypomnij sobie o kaszach, zbożach, suszonych owocach i warzywach, orzechach, nasionach, warzywach, również strączkowych i owocach. Rozejrzyj się mądrze dookoła a znajdziesz rolników – lokalnych.

A te ziemniaki co w koszyku wieziesz, to chociaż polskie?

Poprzedni 10 uniwersalnych wskazówek dla większości typu diet
Następny Cinnamon Bark – Cynamon ( Cinnamomum zeylanicum )

Brak Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *