Kawa czy drzemka? Właśnie spełniło się Twoje marzenie bo… obie naraz! Power Nap.


Kawa czy drzemka Właśnie spełniło się Twoje marzenie bo… obie naraz!

Czyli kawa na dobry sen!

Mimo, że wydawać by się mogło sprzeczne z intuicją,naukowcy zgadzają się, że picie kawy przed drzemką zapewni silniejszy zastrzyk energii niż kawa lub drzemka oddzielnie.

Aby zrozumieć drzemkę połączoną z kawą, musisz zrozumieć, jak wpływa na Ciebie kofeina…

NAPUCCINO

Po wchłonięciu przez jelito cienkie i przedostaniu się do krwiobiegu, przenika do mózgu. Tam wpasowuje się do receptorów, które normalnie są wypełnione przez podobnie ukształtowaną cząsteczkę zwaną adenozyną. Adenozyna jest produktem ubocznym aktywności mózgu, a kiedy gromadzi się na wystarczająco wysokim poziomie, wnika w te receptory i powoduje uczucie zmęczenia. Ale ponieważ kofeina blokuje receptory, nie jest w stanie tego zrobić.

Oto sztuczka z kawowej drzemki: sen w naturalny sposób usuwa adenozynę z mózgu. Więc jeśli drzemiesz przez 20 minut, zmniejszasz poziom adenozyny w samą porę, by kofeina rozpoczęła działać. Kofeina tym samym, mając mniej adenozyny do konkurowania, będzie jeszcze bardziej skuteczna w zwiększaniu czujności i wydajności Twojego mózgu.

Pamiętaj jednak, że drzemka po szybkiej kawie, nie powinna przekraczać 20 minut. 40 minut Cię zmęczy a 90 będzie mniej efektywne, niż 20. Jeżeli nie możesz zasnąć, po prostu ciesz się komfortem leżenia. Słuchaj bicia serca, które spowalnia oddech. Skoncentruj się na byciu w wygodnej, relaksującej pozycji. Nawet jeśli nie odpłyniesz w sen, po 20 minutach powinieneś poczuć się bardzo odświeżony. Napuccino naprawdę działa.

Zdrowy rozsądek

Powyższa metoda, jest skuteczna w okresie wytężonej pracy umysłowej, lub gdy potrzebujemy być czujni i gotowi na adekwatne reagowanie w sytuacji wyzwania. Turbo drzemki są stosowane min. przez studentów i kierowców w przerwach, na długich trasach. Mogą być formą wsparcia ale nie substytutem pełnowartościowego, nocnego odpoczynku.

            Pamiętajmy, że nic nie zastąpi regularnego, porządnego wysypiania się. Choć zablokowanie receptorów adenozynowych, likwiduje senność, stosowanie kawy, zamiast normalnego spania, może obniżyć możliwości umysłu, pogarszając reakcję mózgu na brak snu.

 Gdzie kupić olejki eteryczne –
Czyste.

Dlaczego?

Gdy zasypiasz, Twój mózg zmienia swoją aktywność elektryczną, dając miejsce aktywności wolnofalowej (SWA – Slow Wave Activity), która umożliwia regenerację układu nerwowego. Blokując receptory adenozynowe, utrudnia się mózgowi przejście w SWA. To z kolei pociąga za sobą ewentualność wystąpienia zespołu chronicznego zmęczenia lub objawów mu podobnych. Tak samo jak nadmiar kawy wieczorową porą, może powodować pogorszenie pracy umysłu, następnego dnia.

Kawa i drzemka jest doskonała opcją, w sytuacji gdy prowadzimy w miarę regularny tryb życia i w ciągu nocy pozwalamy swojemu ciału na należną mu regenerację. Warto wiedzieć również, że dzięki porządnemu wysypianiu się, Twój mózg pozbywa się toksyn, mogących prowadzić do Alzheimera.  

Choć są tacy, którzy prawie nigdy nie śpią…

Bo zmienia to ich tożsamość.

Choć nazywani są, najszczęśliwszymi ludźmi na świecie, (albo przynajmniej za takich siebie uważają). To członkowie prymitywnego plemienia, zwanego Pirahã z Brazylii.

W przeciwieństwie do nas, zamiast życzyć sobie „słodkich snów”, „karaluchy pod poduchy”, uroczo mówią sobie – „Nie śpij! W okolicy są węże ”.

Śpisz i znikasz

Członkowie plemienia Piraha zwykle drzemią 20-30 minut za każdym razem, gdy czują się senni. Nie więcej niż tyle. Ludzie Piraha uważają, że sen jest zły. Wierzą, że podczas snu człowiek staje się słaby i niezdolny do obrony, dlatego starają się unikać długiego, wielogodzinnego snu. Co najciekawsze, wierzą, że po długim śnie nie są już sobą. Jeśli zdarzy im się zasnąć na dłużej niż planowali (tj. 20-30 minut), zmieniają swoje nazwiska, a o sobie z przed snu mówią „on”. (tj. Poprzedni ja).

W tym przypadku Power Naps (Turbo drzemki), trzymają ich przy życiu. Jest to zawsze również jakiś sposób na zmianę tożsamości. A może to jest Alzheimer?

Gdybyś kiedyś zamarzył o byciu inną osobą, za każdym razem gdy się budzisz, spakuj walizki do Brazylii. Dla kurażu potrenuj też Power Naps – Turbo drzemki.

 Ryzykowne olejki eteryczne –
słowo o bezpieczeństwie

Jak dobrze spać?

Dla wielu ludzi lepszy sen nie jest po prostu kwestią wcześniejszego pójścia do łóżka. Wielu dorosłych ma najlepsze intencje by porządnie się wyspać, ale ich plany są udaremnione, gdy wiercą się w łóżku nie mogąc się uspokoić. Jeśli długo nie możesz zasnąć, wypróbuj kilka poniższych sugestii:

• Utrzymuj zdrową dietę

• Stwórz dobre warunki do spania: upewnij się, że jest ciemno, nie jest za gorąco lub za zimno i przede wszystkim cicho

• Unikaj używek: alkoholu, nikotyny, kofeiny

• Upewnij się, że masz odpowiednią pościel: rozważ zakup nowych poduszek lub nowych materacy

• Ćwicz regularnie (ale nie tuż przed snem)

• Usuń zakłócenia: nie korzystaj z technologii i unikaj ekranów TV, tablet, smartfon, przed snem

• Rozluźnij ciało: spróbuj ciepłej kąpieli lub herbaty ziołowej (nie stymulującej)

• Zresetuj wewnętrzny zegar: staraj kłaść się spać i budzić się o tej samej porze każdej nocy i rano

Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia, możesz sięgnąć po olejki eteryczne, które są stosowane od tysięcy lat ze względu na ich uspokajające i kojące właściwości. Pomogą uspokoić ciało i umysł. Unikalne właściwości chemiczne występujące w niektórych olejkach eterycznych sprawiają, że są one użyteczne w promowaniu odpowiednich warunków sprzyjającym spokojnemu spaniu. Ponieważ istnieje bardzo szeroka gama olejków eterycznych a każdy olejek ma swój własny zestaw korzyści, spróbuj znaleźć olejek, który będzie najlepszy dla Ciebie. Możesz go zastosować w kąpieli przed snem, skrapiając odrobinę pościel, poduszkę lub piżamę, wcierając w stopy w oleju bazowym, lub po prostu stosując w dyfuzorze w sypialni.

Jakie olejki wspierają zdrowy sen?

Jeśli chodzi o wybór olejków eterycznych w celu promowania snu, być może będziesz musiała poeksperymentować, nim dowiesz się, które olejki działają najlepiej na Ciebie. Istnieje wiele rodzajów olejków należących do różnych kategorii, które nadal można uznać za „relaksujące”.

Uspokajające

Składające się głównie z estrów, uspokajające olejki są znane ze swojej zdolności do promowania uspokajających uczuć dla ciała i umysłu. Mają zdolność zapewnienia komfortu i zaliczyć możemy tu: Lawendę, Szałwia Muszkatołowa, Petitgrain, Rumianek Rzymski, Bergamotkę

Kojące

Stosowane do łagodzenia skóry, ciała i umysłu. Aby wspomóc prawidłowy sen, kojące olejki eteryczne można stosować aromatycznie lub miejscowo przed snem, by delikatnie uspokoić ciało i umysł. Należą do nich: Melisa, Ylang Ylang, Koper

Uziemiające

Zwykle złożone z alkoholi lub ketonów, uziemiające olejki eteryczne mogą pomóc uspokoić ciało i umysł dla dobrego snu, promując poczucie spokoju, bezpieczeństwa i równowagi. W tej kategorii, znajdują się: Wetiweria, Drzewo cedrowe

Harmonizujące

Promowanie poczucia harmonii przed snem może pomóc przygotować ciało i umysł na noc wypełnioną spokojnym snem. Olejki te składają się głównie z alkoholi i mogą pomóc w utrzymaniu spokoju, potrzebnego do właściwego wypoczynku. Mamy tutaj: Kolendrę, Majeranek

Rozgrzewające

Olejki tej kategorii zazwyczaj mają ciepły lub korzenny zapach i mogą pomóc w uzyskaniu efektu rozgrzewającego po nałożeniu na skórę. Ocieplające olejki można stosować miejscowo lub aromatycznie przed snem, by promować uczucie spokoju i relaksu. Pamiętaj, aby zawsze rozcieńczyć olejki przed nałożeniem ich miejscowo, na skórę. Masz tu: Tymianek

Jeżeli chcesz możesz też sięgnąć po specjalnie zaprojektowane olejkowe mieszanki, ułatwiające zasypianie, lub po sprawdzeniu co Ci służy, stworzyć je sama.

A jaki jest styl Twojego spania?

Źródła
fameiva.com, youtube.com, ncbi.nlm.nih.gov

Poprzedni 4 Najlepsze olejki eteryczne na bakterie
Następny Black pepper – Czarny pieprz ( Piper nigrum )

Brak Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *