Odżywianie – Ciało – Umysł


Odżywianie – Ciało - Umysł

Dlaczego każdy z nas potrzebuje unikalnego podejścia do odżywiania i głębszego zrozumienia naszej biochemicznej indywidualności?

Na trawienie, asymilację pokarmu, spalanie kalorii oraz inne funkcje układu trawiennego, mają wpływ umysł, emocje oraz styl życia.

Psychofizjologia wespół – zespół z naszymi myślami, uczuciami, przekonaniami, odczuwaniem stresu, umiejętnością odczuwania relaksu, przyjemności, i świadomości tego wszystkiego, wpływają mniej lub bardziej bezpośrednio na to, jak metabolizujemy posiłek.

Pokazuje nam, że to, co jemy, to tylko połowa sukcesu odpowiedniego, zdrowego odżywiania.

Drugą połową jest to – kim jesteśmy jako zwykli zjadacze chleba, smakosze, żarłoki, anorektycy, bulimicy i konsumenci?

Wszyscy jesteśmy wyjątkowi biochemicznie, a nasza fizjologia jest głęboko dotknięta naszym umysłem i emocjami, a za tym wszystkim z kolei, kryje się fascynująca nauka.

Więc jeśli wykonujesz wszystko, wedle zaleconego schematu, a wciąż nie dochodzisz do oczekiwanych rezultatów, wiedza z dziedziny psychologii odżywiania i kwestie działania w tej płaszczyźnie umysłu mogą pomóc Ci dowiedzieć się, dlaczego?

Pomogą Ci dowiedzieć się, dlaczego nie robisz tego, co wiesz, że „powinieneś” i dlaczego niektóre podejścia i trendy, działają na innych, a nie działają na Ciebie.

1. Odżywianie – Ciało Umysł

Zasada 1. Każdy z nas ma unikalny związek z jedzeniem oraz ciało, które potrzebuje szacunku i pielęgnacji

Oznacza to, że sposób funkcjonowania w przestrzeni psychicznej w połączeniu z nawykami dotyczącymi odżywiania organizmu, nie tworzą jednego spójnego obrazu dla wszystkich ludzi.

Każdy z nas musi zostać zauważony jako indywidualność, posiadająca unikalny metabolizm, sposób życia, osobowość. Wszystko to powinno współdziałać by stworzyć, jedyny w swoim rodzaju związek z żywnością oparty na indywidualnych warunkach. Innymi słowy – nie ma jedynego słusznego i uniwersalnego sposobu by stracić wagę, przestać się objadać lub zmienić na inne niechciane nawyki żywieniowe.

Istnieje tyle skutecznych strategii, ile ludzi ich potrzebujących.

To oczywiste, że kobieta w wieku lat 50 i jednocześnie okresie menopauzalnym, mieszkająca w chłodnym klimacie, potrzebuje innego podejścia w kwestii odżywiania, niż 20 kilkuletni mężczyzna aktywnie uprawiający sporty wyczynowe i mieszkający w tropikach.

Nieuwzględnianie doświadczeń własnego ciała, własnej pełni biologicznej i emocjonalnej, w kontekście unikalności jaką stanowimy, stawia nas w sytuacji sprowadzenia wszystkich do wspólnego mianownika dietetycznego. A wyliczenie takiej działającej średniej dla ogółu, jest po prostu niemożliwe.

Z tej przyczyny, nasze wysiłki nie przynoszą oczekiwanych efektów, ponieważ utykamy w niechcianych nawykach żywieniowych, stosując wciąż te same nieskuteczne strategie, które mając działać na wszystkich, nie uwzględnia naszej wyjątkowej ścieżki życiowej.

Kiedy rozpocznie się tą podróż od zwrócenia uwagi na indywidualny, unikalny metabolizm, utworzy to fundament strategii, która będzie naprawdę skuteczna i zorientowana na wyniki.

2. Odżywianie – Ciało Umysł

Zasada 2. Przyjrzyj się uważnie temu co, jak i kiedy konsumujesz?

A konsumujesz czy pochłaniasz?

Potraktuj jedzenie oraz sposób spożywania go, jako furtkę do odpowiedzi, co się z Tobą dzieje i czego potrzebujesz.

Mamy do czynienia z pewnego rodzaju wyzwaniem związanym z żywnością i ciałem. Kiedy naprawdę patrzymy co robimy z naszym jedzeniem, otwierają się kolejne furtki świadomości.

Prowadzą nas one głębiej, do siebie. Dobrze tą sferę odkryć bo czasem jest bardziej złożona niż nam się wydaje. Dla przykładu – przejadanie się. Większość ludzi sądzi, że prezentuje to po prostu brak kontroli i silnej woli. A jaka jest prawda?

Wiele osób rzuca się na jedzenie i pochłania nadmiar, z uwagi na odczuwanie silnego poziomu stresu w pracy, w związkach, w obliczu wyzwań, w kłopotach rodzinnych, niezgojonych traum i zranień z przeszłości, poczucia samotności, a nawet po prostu dla tego, że ktoś czuje się dobrze, ale podświadomie sabotuje wszelkie swoje działania by nie odnieść sukcesu, chociażby w odchudzaniu. Jeszcze inne osoby, mogą po prostu robić to z uwagi na odczuwanie silnego głodu, spowodowanego niedoborem makroskładników, czy białka, węglowodanów albo tłuszczu. Jeszcze inni, sięgają po taki sposób jedzenia, ponieważ ciągle się odchudzają i doprowadzają do stanu wyczerpania organizmu z substancji odżywczych. Możliwości jest naprawdę wiele.

Ponieważ problem jest zdecydowanie złożony, przyjrzenie się sobie, może pomóc nam odnaleźć właściwą ścieżkę, do zbudowania zdrowej relacji na linii ja – moje ciało – żywność.

3. Odżywianie – Ciało Umysł

Zasada 3. Posłuchaj siebie i pozwól się prowadzić swojemu ciału

Patrząc na siebie i analizując co tak naprawdę w środku drzemie, dochodzimy do punktu w którym wiemy, że nie chodzi o rozwiązanie wszystkich naszych wyzwań żywieniowych i posiąście idealnej wagi i ciała. Chodzi o zdrowie i harmonię.

Nasze ciało może być naprawdę doskonałym nauczycielem. Nie zasługuje na to by je katować, traktując np. nadmierny balast tkanki tłuszczowej jako wroga. Ograniczane i niesłuchane, nie podejmie z nami współpracy. I będziemy kręcić się w kółko, chociażby doświadczając efektu jo-jo, jednocześnie doprowadzając swoją fizyczność do ruiny. Przez osłabienie jej siły i odporności, sami możemy wystawiać się na działanie szkodliwych czynników, dając przyzwolenie na rozwój różnych schorzeń.

Zerknijmy na nadwagę.

Duża waga, może mieć nam dużo do powiedzenia.

Może prosić nas o przyjrzenie się diecie ubogiej w składniki odżywcze i niskiej jakości. Może zwrócić naszą uwagę na alergie pokarmowe. Może kierować naszą uwagę na zaakceptowanie siebie. Może pokazać, że jest w nas nieprzepracowana trauma z przeszłości, a emocje których doświadczamy wspomagają utrzymanie ilości kilogramów na zawyżonym poziomie.

To wszystko może być wołaniem min. o wybaczanie sobie, o odpuszczanie perfekcjonizmu i nauczenia się jak lepiej radzić sobie ze stresem, ponieważ chemia stresu nie tylko utrzyma niechcianą wagę ale i doda kolejnych kilogramów.

Wyzwania przed którymi stoimy, dotyczące jedzenia i naszego ciała, mogą zostać z nami na zawsze o ile nie podejmiemy się zrozumienia, o co w tym wszystkim chodzi.

4. Odżywianie – Ciało Umysł

Zasada 4. Każde wyzwanie, dotyczące jedzenia i ciała, przed którym stoimy, posiada mądrość zakorzenioną gdzieś w biologii, genetyce, neurochemii lub psychologii, lub stanowi ich połączenie.

Innymi słowy, nasze obawy związane z jedzeniem mają naprawdę sens i istnieją z jakiegoś powodu. Gdy zidentyfikujemy powód naszego zachowania w tej materii, możemy określić strategię jego uzdrowienia.

5. Odżywianie – Ciało Umysł

Zasada 5. Jeżeli znajdujesz się w trudnej relacji ciało – żywność, w twoich rękach jest znalezienie na nią rozwiązania

Jak siebie widzisz?

Kiedy patrzymy na kwestię taką jak obraz ciała, to widzimy jak wiele osób żyje w ciele, o którym twierdzą, jest niedopuszczalne aby było takie jakie jest, i uważają, że należy je zmienić, aby wyglądało inaczej i miało inną wagę, aby je po kochać, a siebie zaakceptować.

Niesamowite!

I  niedorzeczne.

Niektórzy potrafią iść przez życie, wypełnieni niechęcią do swojej fizyczności. Trzymają dietę, ćwiczą eksploatując się by zyskać samozadowolenie i… wciąż nie mogą dotrzeć do punktu, w którym chcieliby być.

Zwrócenie się przeciwko własnemu ciału i niekochanie go, pokazuje pierwszą i najważniejszą rzecz, którą trzeba uzdrowić. Nie oznacza to popychania i zmuszania ciała do zmiany by mogło zostać pokochane. Oznacza za to, że w pierwszej kolejności, uczymy się je kochać i akceptować i wraz z nim dążyć do zmiany, jeśli naprawdę takiej potrzebujemy.

Wspieramy osobę jaką jesteśmy i dopiero wtedy prawdziwie zaczynamy wyrażać siebie we wszystkich swoich działaniach.

6. Odżywianie – Ciało Umysł

Zasada 6. Gdy stajemy się osobą, którą naprawdę jesteśmy, uzewnętrzniamy nasze największe talenty i umiejętności, i wówczas ciało ma możliwość, do stania się dokładnie takim, jakie powinno być.

Dla przykładu – wiele osób zbyt intensywnie koncentruje się na problemie przejadania się lub jedzenia emocjonalnego i próbują powstrzymać te zachowania, kontrolując się dietą lub sprawdzając siłę własnej woli.

Wynika to z faktu, że często jesteśmy znacznie bardziej skoncentrowani na tym, co wchodzi w nasze usta – jedzenie – niż to, co wychodzi z naszych ust – jak wyrażamy sami siebie w świecie.

Gdy odwrócimy to, nasz apetyt naturalnie reguluje się, ponieważ nie potrzebujemy jedzenia do leczenia naszego dyskomfortu emocjonalnego. Nasz poziom energii może wzrosnąć, nasz nastrój poprawić się, a nasze trawienie może ulec poprawie po prostu dlatego, że nie jest ograniczone przez stres wywołany niechęcią lub nawet nienawiścią do ciała.

7. Odżywianie – Ciało Umysł

Zasada 7. Jedzenie jest symbolem miłości

Oznacza to, że kiedy ludzka psychika nie może dostać tego, czego chce, to automatycznie i instynktownie sięga po najbliższe rozwiązania.

Gdy nie odnajdujemy pożądanej miłości, łatwo jest sięgnąć po jedzenie. Kiedy nie mamy intymności, jakiej pragniemy, zbliżamy się do jedzenia. Gdy żyjemy życiem, w którym brak nam spełnienia, po raz kolejny szybko i łatwo, podążamy ku jedzeniu.

Na pewnym poziomie, postrzeganie jedzenia jako miłości, stanowi całkiem logiczny fakt.

Umysł działając również na poziomie metaforycznym, internalizuje pewne rzeczy. Kiedy byłaś niemowlakiem i byłaś trzymana w ramionach, kochana i karmiona, takie wspomnienia żyją jak jedno doświadczenie.

Oznacza to, że dla nierozwiniętego układu nerwowego niemowlęcia pokarmem jest dotyk, dotyk to jedzenie, jedzenie to miłość, matka to miłość, matka to jedzenie – wszystko jest złączone. Razem tworzy jedność.

Dlatego jest w tym sporo sensu, w dużej wadze jest dużo znaczeń. Jeśli w życiu osobistym, nie czujemy się zaspokojeni, jest wysoce prawdopodobne, że zrekompensujemy to sobie pokarmem.

Dlatego zamiast siebie karać, występującymi po drodze do dobrego, zdrowego, szczupłego? Ciała porażkami, zdobądźmy wiedzę spoza wytykania sobie porażek i surowego osądzania.

Dzięki takiemu podejściu, przekształcanie naszych wyzwań żywieniowych, stanie się jeszcze bardziej delikatnym i skutecznym procesem. Wówczas możemy zacząć skupiać się na dotarciu do miejsca, któremu jesteśmy przeznaczeni. Duchowo i fizycznie.

Źródła
psychologyofeating.com, „Diet coaching” Urszula Mijakowska

Poprzedni Geranium ( Pelargonium graveolens )
Następny Jak zdrowie jelit wpływa na Twoje zdrowie psychiczne?

Brak Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *