Wartość odżywcza suszonych owoców, na wagę złota za parę groszy


Wartość odżywcza suszonych owoców, na wagę złota za parę groszy

Do czego przydadzą się morele, rodzynki, morwa biała?

Owoce są jednym z najważniejszych składników zdrowej diety. Są bogate w mikroelementy, takie jak niezbędne witaminy i minerały, których nie można pominąć w codziennych posiłkach. Można je spożywać w formie zdrowych przekąsek, a także dodać do porannej owsianki lub, aby poprawić smak i zwiększyć wartość odżywczą.

Spożywanie owoców jest bardzo korzystne – są pyszne, pełne smaku i niezbędnych ciału składników, a także pełne przeciwutleniaczy. Co więcej, możesz ich używać na wiele pysznych i kreatywnych sposobów, nawet w formie dekoracji posiłków i deserów. Jednym ze sposobów dodawania większej ilości owoców do codziennej diety jest wykorzystanie ich w suszonej formie, i dodawanie do potraw, na milion różnych sposobów, lub po prostu podchrupywanie na bieżąco.

Suszone owoce: czy są pożywne?

Suszone owoce są przygotowywane przez pozbawienie świeżych owoców zawartości wody. Prowadzi to do koncentracji w nich składników odżywczych, jak błonnik, witaminy i przeciwutleniacze oraz oczywiście, zwiększenie dawki energetycznej, czytaj – ilości kalorii, dlatego należy je jeść tylko w małych porcjach. Mimo tego małego uniedogodnienia, w postaci możliwości zwiększenia objętości wymiarów ciała (chyba, że jesteś na robieniu masy), są one doskonałym wyborem żywieniowym, ponieważ profil odżywczy suszonych owoców jest mniej więcej nienaruszony, i ma wartość bliską świeżym owocom.

Suszone owoce mogą tracić niektóre lotne składniki odżywcze w procesie suszenia z powodu wysokiej temperatury, ale nadal są wystarczająco pożywne. Zawsze również masz opcję szamania owoców ususzonych w domowych warunkach lub w sposób całkowicie naturalny, czyli np. skąpany w promieniach słońca. Jeśli masz zamiar wprowadzić je do diety swojej lub swoich bliskich, wybieraj te, od zaufanego dostawcy.

Po co? Bo te kupowane w sklepie mogą mieć sporą ilość cukru. I zawsze pamiętaj by trzymać się z dala od kandyzowanych owoców. Poza tym, że są one mało odżywcze i wysoko kaloryczne (ponieważ skąpane w cukrze), mogą zawierać sztuczne wzmacniacze smaku i dodatkowe konserwanty.

Warto po nie sięgać ponieważ suszone owoce mają wiele korzyści zdrowotnych, od regulacji ciśnienia krwi i poziomu cukru, do utrzymania odpowiedniego poziomu energii, i wsparcia zdrowego funkcjonowania serca.

Teraz dowiedzmy się…

Jakie korzyści możesz czerpać z:

morele

MORELI ?

Suszona wersja pięknego pomarańczowego owocu jest pełna przeciwutleniaczy co przekłada się również na piękno Twojej skóry. Pełne witaminy A morele mogą pomóc w poprawie widzenia. Pomaga ona również kontrolować układ odpornościowy.

Dobra dla oczu

Morele, dzięki bogatej zawartości prowitaminy A i beta karotenoidów, zapobiegają utracie wzroku związanej z wiekiem. Witamina A pomaga wzmacniać nerwy wzrokowe.

Zawierają przeciwutleniacze, witaminę C, i żelazo

Morele mają bardzo wysoki poziom przeciwutleniaczy, co pomaga zwalczyć negatywne działanie wolnych rodników. Są dobrym źródłem żelaza, zatem regularne ich spożywanie, pomaga zapobiegać rozwojowi anemii.

Obecność przeciwutleniaczy i witaminy C pomaga zmniejszyć drobne linie i zmarszczki oraz nadaje skórze gładki wygląd. Umożliwia także szybszą regenerację komórek w celu zastąpienia martwych komórek skóry.

Reklama

Zdrowe kości

Morele pomagają w utrzymaniu zdrowych kości ze względu na wysoką zawartość wapnia i potasu. Wapń jest niezbędny do tworzenia i rozwoju kości, podczas gdy potas ma zasadnicze znaczenie dla wchłaniania, dystrybucji i wydalania wapnia z organizmu.

Jeszcze więcej o moreli, dowiesz się tu (art. Trele Morele)

rodzynki

RODZYNEK ?

Pochodzą z suszonych winogron i można je znaleźć w żółtym, bursztynowym czy ciemnobrązowym odcieniu. Są pełne naturalnych cukrów, co czyni je świetnymi busterami energii. Bogate w składniki odżywcze, takie jak żelazo, potas i wapń, pomogą zyskać siłę fizyczną i psychiczną. Ich wartość odżywczą oraz wchłanianie możesz zwiększyć, zalewając wieczór wcześniej – przed konsumpcją, wodą.

Pomagają regulować ciśnienie krwi

Wszechobecna w produktach żywnościowych sól, wpływa niekorzystnie na ciśnienie krwi. Zwiększone jej spożycie może nadmiernie podnosić ciśnienie. Warto sięgać po rodzynki, ponieważ potas w nich zawarty pomaga zrównoważyć zawartość soli w naszym ciele i regulować ciśnienie krwi.

Redukcja kilogramów

Rodzynki są pełne naturalnych cukrów i świetnie ograniczają łaknienie, chociażby na słodycze bez obciążania nas dodatkowymi kaloriami. Pomagają kontrolować poziom cukru we krwi i pokonywać apetyt, a wszystko to pomaga w utrzymaniu się w ryzach, w drodze do prawidłowej masy ciała.

Zwiększa siłę i wytrzymałość kości

Bor, który jest niezbędny do tworzenia kości, występuje w dużych ilościach w rodzynkach. Pomaga wchłaniać wapń, którego rodzynki mają pod dostatkiem. Wapń jest niezbędny do wzmocnienia wytrzymałości kości. Jedzenie namoczonych rodzynek pomaga w lepszym wchłanianiu tych składników odżywczych, a tym samym poprawia ogólną gęstość kości. Śmiało dodaj je do posiłków.

Zapobiega anemii

Żelazo jest najważniejszym pierwiastkiem niezbędnym do tworzenia czerwonych krwinek w naszym ciele. Rodzynki są bogate w żelazo i pomagają zwiększyć dopływ krwi do organizmu, tym samym zapobiegając anemii.

Reklama

Ułatwiają trawienie

Rodzynki są bogate w błonnik i działają jak naturalne środki przeczyszczające. Warto wcześniej namoczyć je w wodzie, ponieważ spożywanie namoczonych rodzynek pomaga zapobiegać zaparciom, i utrzymuje proces trawienia pod kontrolą przez cały dzień.

Wspierają odporność

Rodzynki są bogate w witaminy B i C, a przez to pomagają wzmocnić odporność, dzięki czemu organizm staje się mniej podatny na infekcje.

morwa-biała

MORWY BIAŁEJ ?

Morwa to owoce drzewa morwy, spokrewnionej z figami i owocami drzewa chlebowego.
Mają kolorowe jagody, czarne, białe lub czerwone, przetwarzane na wino, sok owocowy, herbatę, dżem, ale mogą być również suszone i spożywane jako przekąska. Dzięki słodkiemu smakowi i imponującej wartości odżywczej, zyskują na popularności.

Bogate źródło błonnika

Jedna porcja owoców morwy (30-40 g), zawiera prawie 20 procent zalecanego spożycia błonnika, więc przekąska z suszonej morwy jest świetnym sposobem na zwiększenie zawartości błonnika w diecie.

Te pyszne owoce są idealnym źródłem zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego błonnika. Rozpuszczalny błonnik pomaga kontrolować poziom cukru we krwi i zmniejszać szkodliwy poziom cholesterolu, podczas gdy nierozpuszczalny błonnik jest niezbędny dla zdrowego układu trawiennego.

Bogate w białko, żelazo i wapń

Owoce morwy stanowią niezwykle bogate źródło białka. Zawierają 4 gramy białka na porcję, co czyni je świetną przekąską po treningu. Suszone morwy zawierają również 30% dziennej wartości żelaza i 10% dziennej wartości wapnia. Żelazo zwalcza zmęczenie i zapewnia uczucie energii, ponieważ przenosi bogate w tlen komórki krwi w całym ciele. Wapń jest podstawą silnych kości i zębów, a odpowiednie spożycie wapnia może pomóc w zapobieganiu ryzyku wystąpienia osteoporozy.

Potężna dawka przeciwutleniaczy

Suszone owoce morwy są doskonałym źródłem antocyjanów, grupy przeciwutleniaczy znanych ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Zawierają one również resweratrol, przeciwutleniaczem występującym w czerwonym winie i orzeszkach ziemnych, który jest uwielbiany ze względu na swoje działanie przeciwstarzeniowe.

Reklama

Ma więcej witaminy C niż pomarańcze

Porcję suszonej morwy (30-40g), jest w stanie zapewnić do 190% zalecanej dziennej dawki wit C.  Wzmacniają odporność lepiej niż pomarańcze! Dostarczanie organizmowi dużej ilości witaminy C jest ważne dla wspierania układu odpornościowego, naprawy tkanek i ochrony wzroku. Witamina C działa również jako przeciwutleniacz, który może zmniejszać ryzyko chorób serca poprzez zwalczanie uszkodzeń oksydacyjnych.

Zastosowanie suszonych owoców w codziennej diecie – można ich używać na wiele sposobów:

  1. Dodaj je do owsianki, aby była bardziej bogata w błonnik i aby osłodzić początek dnia. Suszone owoce, takie jak rodzynki, morele i morwa, pięknie kolorystycznie się wkomponują w Twój zdrowy posiłek.
  2. Dodaj odrobinę do herbaty lub napoju na bazie łusek kakao. Odkryjesz niezwykłe doznania płynące z naturalnej słodyczy, a jednocześnie wzbogacisz organizm w niezbędne pierwiastki, witaminy i minerały.  
  3. Dodaj suszone owoce do ciastek, ciast i babeczek, aby były bardziej bogate w błonnik i smaczne. Suszone owoce są naturalnie słodkie i dlatego mogą być stosowane w wypiekach jako zamiennik cukru czy słodzika.
  4. Dodaj kilka do koktajli warzywnych i owocowych, aby poprawić odżywianie i uczynić je bardziej sycącymi oraz gęstymi smakowo. Suszone owoce są naturalnymi sprzymierzeńcami wszystkich pokarmów i napojów na bazie mleka roślinnego czy jogurtu.
  5. Dodaj suszone owoce do wielu pikantnych potraw z ryżu lub kasz, aby były bogatsze i smaczniejsze. Potrawy i farsze przygotowane z orzechami i suszonymi owocami, mogą zaskoczyć wykwintnością niejedno podniebienie. Można dodawać je do humusu i wielu potraw wegetariańskich lub niewegetariańskich.

Suszone owoce, takie jak migdały, orzechy włoskie, daktyle, rodzynki itp. Są tradycyjnie znane jako żywność zawierająca ogromną moc składników odżywczych. Suszone owoce mają dłuższy okres przydatności do spożycia. Zapewnij im szczelne opakowanie i korzystaj z rozsądkiem. Mówi się, że zapewniają nam wiele korzystnych właściwości zdrowotnych, jeśli są spożywane z umiarem. Nie należy ich jednak mylić z kandyzowanymi owocami, które są mniej owocami, a bardziej bombą cukrową. Takie kandyzowane owoce mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku, ponieważ są wypełnione cukrem, raczej po nie sięgaj.

I przede wszystkim, wybieraj mądrze. Dbaj o siebie.

Źródła
ncbi.nlm.nih.gov, nuts.com, healthline.com, food.ndtv.com,

Poprzedni Arborvitae – Żywotnik olbrzymi Thuja plicata
Następny Zadbaj o siebie naprawdę – ale jak?

Brak Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *